.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بودجه 88 و واقع بینی
علی اصغر یوسف نژاد
بودجه 88 و واقع بینی

مهمترین نکته بودجه، قطعیت منابع درآمدی آن است که اگر محقق نشود ردیف‌ها و تبصره‌های هزینه‌ای آن مفهومی نخواهد داشت، نکته دیگر تنظیم واقع بینانه منابع درآمدی بر اساس عملکرد سال جاری و سالهای قبل است و دولت باید در بخش هزینه‌های خود ضمن صرفه‌جویی، سیاست کوچک کردن بدنه خود را نیز اجرایی نماید.

در بررسی کلی بودجه 88 می‌بنیم که دولت ردیفهای درآمدی را مدنظر قرار داده است که در تحقق آن شک و تردیدی جدی وجود دارد؛ اتکای منابع درآمدی به مالیات و رشد 40درصدی مالیات در بودجه سال آینده، با توجه به وضعیت اقتصادی توام با رکود در کشور به نظر غیرواقعی می‌آید، موضوع مهمتر درگیر در ردیف‌های درآمدی دولت درآمدهای شرکت‌های دولتی است که با توجه به عملکرد سالهای قبل این منبع نیز امکان تحقق ندارد.

از سوی دیگر وابسته شدن بودجه سال 88 به منابع و درآمدی لایحه هدفمند کردن یارانه ها نیز از نقاط ضعف جدی و عمده بودجه سال 88 است، چرا که در شرایطی که لایحه در کمیسیون ویژه مورد بررسی نهایی قرار نگرفته و در صحن به رای گذاشته نشده است، چگونه می‌توان بر اساس فرضیات دولت در مورد یارانه‌ها، منابع آن را به عنوان یک منبع تحقق یافته به حساب بیاوریم و آن‌را جز درآمدهای قطعی بودجه سال 88 بدانیم.

یکی از نقاط قابل تامل در بودجه سال 88 قیمت نفت است که با تخمین و حدس به جای نگاه عمیق و توام با احتیاط محاسبه شده است، توصیه می‌کنم اولا مجلس شورای اسلامی با واقع بینی و کارشناسی بودجه را مورد بررسی قرار دهد و ثانیا بودجه را به گونه‌ای اصلاح نماید که توجه به پروژه‌های عمرانی در صدر امور قرارگیرد و دولت تعهدات و دیون خود را به دستگاههای دولتی و بانکی پرداخته و تکلیف قوانینی چون قانون خدمات کشوری که بار مالی دارند روشن و شفاف شود.

*رئیس کمیته طرحها و لوایح فراکسیون خط امام(ذه) مجلس شورای اسلامی


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

سلیمی 27 بهمن 1387
سلام اقای رمدانی اینو بزار رو صفحه تورو خدا جناب اقای یوسف نژاد شما که این همه اطلاعات در مورد بودجه دارید چرا در هفته گذشته که نمایندگان حوزه های مختلف شدیدا بدنبال گرفتن بودجه بیشتر برای شهرها و طرحهای عمرانی بودند در روستاها خوش اب و هوا تشریف داشتید و بدنبال بودجه نبودید ؟؟؟
نا شناس 5 اسفند 1387
این شعار سه سال قبل بود ! وقتی که قیمت نفت گران شد حتی با تصویب مجلس نظام هماهنگ و قانون مدیریت خدمات دولتی اجرا نشد . آیا الان این فقط یک شعار انتخاباتی نیست . ضمنا همه بدانید با حذف یارانه ها و تورم سال آینده با بودجه انقباضی این حداقل کاری است که می توانید بکنید که هیچ تناسبی با تورم سال آینده نخواهد داشت .....

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.078 seconds.